La promoció interna és un dels drets dels funcionaris i consisteix en l’ascens des de cossos i escales del grup inferior a altres cossos o escales de grups superiors.
Per participar en els processos de promoció interna cal:
A l’efecte de la promoció interna, les vacants no poden excedir el 65 % de les places incloses en l’oferta d’ocupació pública i ha de garantir-se un mínim d’un 20 % de vacants en els casos en què hi hagi un cos o una escala de grup inferior de la mateixa àrea o especialitat.
Per accedir a un altre cos o una altra escala del mateix grup, els funcionaris que compleixin els requisits establerts per reglament i que s’acullin al torn de promoció interna, només han de superar la part dels processos selectius de l’especialitat del cos i de l’escala a la qual pretenen accedir que es determini en la convocatòria. En aquest cas, les funcions d’ambdós cossos o escales han de ser substancialment coincidents o similars pel que fa al contingut professional i al nivell tècnic, i els funcionaris han de posseir la titulació acadèmica exigida en la convocatòria.
Els funcionaris que es promouen mitjançant torn restringit tenen preferència respecte als de torn lliure a l'hora d'escollir els llocs de treball entre les vacants que són objecte de la convocatòria. No obstant això, els funcionaris que ocupin de forma definitiva un lloc classificat en les relacions de llocs de treball com a propi del grup de procedència i de contingut substancialment coincident amb el lloc al qual han estat promoguts, poden optar per romandre en el mateix lloc de treball.
Els funcionaris que es promouen conserven el grau personal que han consolidat en el cos o l’escala de procedència, sempre que es trobi inclòs en l’interval de nivells corresponents al nou cos o la nova escala.
D’acord amb la disposició transitòria segona de l’EBEP, el personal laboral fix que exerceixi funcions de personal funcionari pot participar en els processos selectius de promoció interna convocats pel sistema de concurs oposició dels cossos i escales als quals figurin adscrits les funcions o els llocs que exerceixi, sempre que tingui la titulació necessària i compleixi la resta de requisits exigits, i a aquest efecte també es valoren com a mèrit els serveis prestats com a personal laboral fix i les proves selectives superades per accedir a aquesta condició.
La disposició addicional vint-i-setena del Decret legislatiu 1/1997, de 31 d’octubre, regula la promoció interna del grup D al grup C i estableix que l’accés a cossos o escales del grup C es pot dur a terme mitjançant la promoció interna des de cossos o escales del grup D de l’àrea d’activitat o funcional corresponent. A aquest efecte, es requereix la titulació establerta o una antiguitat de deu anys en un cos del grup D o de cinc anys i la superació d’un curs de formació al qual s’ha d’accedir per criteris objectius.
Quan el nombre d’aspirants que superen els processos selectius és inferior al de les places convocades en algun dels torns, el nombre resultant de vacants del torn de promoció interna es pot incorporar al del torn lliure i a la inversa, sempre que les bases de la convocatòria ho disposin així. No obstant això, en cap cas, mitjançant l’acumulació de places vacants del torn lliure al torn de promoció interna, no es pot superar el límit del 50 % de les places. Les places que ultrapassin aquest límit es declararan desertes.
Com a regla general, la promoció interna s’efectua pels procediments d’oposició o de concurs oposició i amb subjecció als principis d’igualtat, mèrits i publicitat.
El III Acord general sobre les condicions de treball del personal de l’àmbit de la Mesa General de Negociació estableix que: it