Sou aquí: inici » U7. Estructura del pressupost: classificació de l'estat d'ingressos
Són ingressos públics els ingressos que perceben els ens públics, concretament les prestacions pecuniàries derivades de dret públic o de dret privat que els ens públics obtenen per fer front al pagament de les seves despeses públiques.
Els principis fonamentals que caracteritzen el sistema jurídic dels ingressos públics són:
L’Estatut d’autonomia de Catalunya determina els recursos del Tresor de la Generalitat de Catalunya (art. 202.3):
a) Els rendiments dels seus impostos, taxes, contribucions especials i altres tributs propis.
b) El rendiment de tots els tributs estatals cedits, d'acord amb el que disposa l'article 201 d'aquest Estatut.
c) Els recàrrecs sobre els tributs estatals.
d) Els ingressos procedents del Fons de compensació interterritorial i d'altres assignacions establertes per la Constitució, si escau.
e) Altres transferències i assignacions amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat.
f) Els ingressos per la percepció dels seus preus públics.
g) Els rendiments del patrimoni de la Generalitat.
h) Els ingressos de dret privat.
i) El producte d'emissió de deute i de les operacions de crèdit.
j) Els ingressos procedents de multes i sancions en l'àmbit de les seves competències.
k) Els recursos procedents de la Unió Europea i de programes comunitaris.
l) Qualsevol altre recurs que pugui establir-se en virtut del que disposen aquest Estatut i la Constitució.
L’òrgan competent per administrar l’estat d’ingressos del pressupost de la Generalitat de Catalunya és el conseller d’Economia i Coneixement, en nom del Govern de la Generalitat.
En el cas de les entitats autònomes, l’administració dels drets correspon al seus presidents o directors.
L’estat d’ingressos del pressupost, com també el de despeses, conté:
Respecte a la classificació funcional, s’ha de dir que, atès que amb caràcter general els ingressos no són finalistes (principi de no afectació), no s’utilitza un criteri funcional per classificar-los. I el mateix podem dir de la classificació territorial.
La classificació orgànica de l’estat d’ingressos presenta una diferència substancial amb la classificació de l’estat de despeses del pressupost: l’estat d’ingressos és únic per als òrgans que configuren el subsector Generalitat (òrgans superiors, departaments del Govern i fons no departamentals).
(Guia ràpida de conceptes pressupostaris: web del departament d'Economia i Coneixement)
Només tenen definida la classificació orgànica els centres gestors integrants del sector públic català que tinguin pressupost d’ingressos propi, tant en el subsector de les administracions públiques com en el subsector empresarial.
La classificació econòmica de l’estat d’ingressos és similar a la del de despeses i es compon de:
Exemple
I/520.0001.00 Interessos dels comptes corrents
CAPÍTOL 1. IMPOSTOS DIRECTES
Inclou tot tipus de recursos exigits sense contraprestació (impostos) i que el fet imposable estigui constituït per negocis, actes o fets de naturalesa jurídica o econòmica que posin de manifest la capacitat contributiva del subjecte passiu com a conseqüència de la possessió d’un patrimoni, d’increments patrimonials a títol lucratiu o de l’obtenció d’una renda.
CAPÍTOL 2. IMPOSTOS INDIRECTES
Inclou tot tipus de recursos exigits sense contraprestació (impostos) i que el fet imposable estigui constituït per negocis, actes o fets de naturalesa jurídica o econòmica que posin de manifest la capacitat contributiva del subjecte passiu com a conseqüència de la circulació dels béns o la despesa de la renda.
CAPÍTOL 3. TAXES I ALTRES INGRESSOS
Inclou tot tipus de recursos exigits per la imposició sobre la utilització privativa o d’aprofitament especial del domini públic, en la prestació de serveis o en la realització d’activitats en règim de dret públic que es refereixin, afectin o beneficiïn de manera particular el subjecte passiu, quan es produeixin en determinades circumstàncies (Taxes).
Inclou tot tipus de recursos exigits per les contraprestacions pecuniàries obtingudes per la prestació de serveis o la realització d'activitats efectuades en règim de dret públic quan, tot i que aquests serveis i aquestes activitats es prestin també pel sector privat, siguin de sol·licitud voluntària per part dels administrats (Preus públics).
Inclou tot tipus de recursos exigits per la prestació de serveis que no tinguin la consideració de preus públics, els procedents de la venda de béns, els reintegraments d'operacions de despesa i d’altres.
CAPÍTOL 4. TRANSFERÈNCIES CORRENTS
Inclou les transferències, les subvencions i els ajuts, i s’imputen a l’article corresponent en funció de l’emissor (de la transferència, subvenció o ajut).
CAPÍTOL 5. INGRESSOS PATRIMONIALS
Inclou els ingressos provinents de les rendes de la propietat o patrimoni de l’Administració de la Generalitat i les seves entitats autònomes, així com els derivats de les activitats realitzades en règim de dret privat.
CAPÍTOL 6. ALIENACIÓ D'INVERSIONS REALS
Inclou els ingressos derivats de la venda de capital propietat de la Generalitat de Catalunya, les entitats autònomes i altres ens públics.
CAPÍTOL 7. TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL
Inclou les transferències, les subvencions i els ajuts, i s’imputen a l’article corresponent en funció de l’emissor (de la transferència, subvenció o ajut).
CAPÍTOL 8. VARIACIONS D'ACTIUS FINANCERS
Inclou els ingressos procedents de la venda dels actius financers, els procedents dels reintegraments de préstecs concedits i dels reintegraments de dipòsits i fiances constituïdes, i els procedents d’aportacions a fons patrimonial i a compte de capital.
CAPÍTOL 9. VARIACIONS DE PASSIUS FINANCERS
Inclou els ingressos obtinguts per l’Administració de la Generalitat, les entitats autònomes i altres ens públics procedents de l’emissió del deute i l’obtenció de préstecs, tant en moneda nacional com en moneda estrangera, a curt o llarg termini, pel seu import efectiu, minorat, si escau, per les diferències negatives que s’apliquen al capítol 3. Inclou també els ingressos procedents de dipòsits i de fiances rebudes.
AGRUPACIÓ DELS CAPÍTOLS PER TIPOLOGIA D’INGRÉS
Com en l’estat de despeses, en el d’ingressos l’article constitueix la segona agrupació que es pot efectuar en el codi econòmic i està format per les seves dues primeres posicions. L’article pressupostari significa un nivell superior quant al grau de concreció de la naturalesa de l’ingrés, sobretot si es compara amb el que proporciona el capítol:
Continuant el procés d’aproximació a la naturalesa dels ingressos, es troba el concepte pressupostari, format per les tres primeres posicions del codi econòmic. El concepte determina força clarament el tipus d’ingrés a realitzar. A tall d’exemple, es pot dir que, de l’article 40, "Transferències corrents del sector públic estatal", el concepte 402 recull les de l’Administració de l’Estat i el 403, les de les entitats autònomes de l’Estat; o que, de l’article 52, "Interessos de dipòsit", el concepte 520 correspon a interessos de comptes corrents i el 521, a altres interessos de dipòsits, etc.
L’últim nivell de definició de la naturalesa de l’ingrés és el subconcepte.
El subconcepte està format per la quarta, la cinquena, la sisena i la setena posicions del codi econòmic i es caracteritza per la seva doble funció:
I/321.0001 Taxes
I/321.0002 Taxes d’inspecció i control d’animals i llurs productes
I/321.0003 Prestació de serveis facultatius veterinaris
I/321.0004 Llicència de pesca recreativa (gestionada per AG)
I/321.0005 Llicència de pesca recreativa (gestionada per MA)
…
I/430.6030 A l'Escola d'Administració Pública de Catalunya
I/430.6050 A la Institució de les Lletres Catalanes
I/430.6080 A la Biblioteca de Catalunya
I/430.6100 Al Consell Català de l’Esport
…
Finalment, els dos últims dígits del codi econòmic configuren la subaplicació. Aquests dos dígits serveixen per desglossar una ingrés concret segons els criteris que cada centre gestor pugui establir internament. Es tracta d’un nivell de gestió que no aprova el Parlament.