Estem d'acord que actualment es fa difícil desenvolupar la nostra tasca diària sense el suport de les TIC. És per això que adquirir competències digitals ens facilita la vida i ens fa ser més eficients en la feina.
Les unitats de selecció de les empreses i del sector públic valoren especialment aquesta formació específica. En aquest sentit, els àmbits funcionals per al personal al servei de l'Administració pública, definits al DOGC 5238 de 17.10.08, tenen en compte el perfil de competència professional, determinat per un conjunt de coneixements, destreses o actituds comunes, on l'aplicació de les TIC hi juga paper determinant.
A Internet existeixen cercadors que ens poden facilitar l'accés al món laboral. El Departament de Treball, a través del seu portal Jove.cat n'és un clar exemple, ja que ens permet cercar a partir de directoris especialitzats per àmbits d'interès. El portal edu365.cat del Departament d'Educació conté una secció amb consells diversos sobre el món laboral. També existeixen portals a Internet, com " busco feina" que ajuden les persones immigrades a accedir al món laboral, amb vídeos que contenen entrevistes sobre experiències diverses.
Les competències clau en el lloc de treball són el conjunt de coneixements, aptituds i actituds necessàries per realitzar amb èxit les tasques que conformen el teu lloc de treball. Els coneixements són sabers, les aptituds (habilitats), saber fer i les actituds, saber estar. Hi ha competències que es poden observar i avaluar mitjançant comportaments i que s’adquireixen i milloren mitjançant la formació, l’experiència laboral i les activitats extralaborals.
En quina mesura ens pot ajudar a millorar professionalment un bon coneixement i ús efectiu de les TIC? Sens dubte i com hem anat veient l'estadi actual de les tecnologies ens aporta per damunt de tot la possibilitat d'actualitzar les competències clau que defineix l'OCDE ja que l'ús interactiu de les eines fa possible la interacció en grups heterogenis i l'actuació autònoma ja que cada individu esdevé un node de la gran xarxa de comunicació global i té al seu abast els mitjans per fer sentir la seva veu, proposar, planificar i treballar amb altres des de qualsevol punt i en qualsevol moment.
Aquestes possibilitats les està explotant i explorant la nova presidència dels EUA que, en matèria d'administració electrònica, ha endegat una iniciativa innovadora i altament motivadora per a la ciutadania. Com a part d'aquesta iniciativa, hi ha un concurs, Apps for Democracy, perquè sigui la mateixa gent de Washington DC qui proposi aplicacions tecnològiques que considerin d'utilitat per a la comunitat i que sigui aquesta mateixa comunitat que decideixi quines són les millors. L'Administració només fa una cosa: posar els diners al projecte escollit per la ciutadania. Un exemple, doncs, l'ús de les xarxes socials per afavorir la transparència administrativa i la participació ciutadana, és dir, per enfortir la democràcia.
Un dels gran errors comesos durant el boom tecnològic dels anys 90 va ser creure que la tecnologia, per ella mateixa, ens portaria solucions de tot tipus i ens faria la vida més fàcil. Un canvi tecnològic tan important com el que comporten les TIC demana temps de digestió, ja que opera transversalment i afecta totes les estructures de les nostres societats, del primer món i del tercer, atès el seu abast global.
El que cal canviar en primer lloc són els processos. L'eina TIC que convingui utilitzar o desenvolupar per actuar amb més eficiència vindrà determinada justament a la nostra conveniència. No podem ser nosaltres els esclaus de la tecnologia. Si per sol·licitar un document a l'Administració hem de fer els mateixos tràmits que faríem en persona, però per Internet, potser sí que estarem guanyant temps i estalviant costos, però és el tràmit en si que ens hem de replantejar. Per exemple, si l'Administració disposa de les nostres dades personals (p.ex el nostre NIF), ¿té sentit que ens el tornin a demanar per Internet per sol·licitar el padró o qualsevol altre document? ¿Cal, per exemple, haver d'imprimir un imprès (encara que sigui a Internet)per haver-lo de presentar en persona?
Les empreses ".com" van sorgir com a bolets als inicis del 2000. En l'actualitat no s'entén que una empresa no disposi del seu lloc web a Internet. Segurament, en la nostra experiència com a navegants, ens hem trobat webs de tot tipus. Algunes ens han servit simplement com a aparador i d'altres ens han atrapat i engrescat a comprar.
En realitat, què pot fer Internet per les empreses? Les pot ajudar a oferir més i millors serveis i, per tant, a augmentar les seves vendes. Sens dubte, n'hi ha que han estat més espavilades que d'altres. Us imagineu entrar en uns grans magatzems i que un altaveu us saludi pel vostre nom (ho deveu haver vist alguna pel·lícula, oi?) i us recordi el que heu comprat la darrera vegada que hi heu anat i us proposi un nou producte coneixent els vostres gustos? La llibreria en línia Amazon ha estat capaç de personalitzar les vendes als seus usuaris d'una manera sorprenent. Si hi compreu un llibre sobre Tanzània, els sistema deduirà que voleu viatjar a aquella zona del món i immediatament (aquell cop o el següent que us hi connecteu) us oferirà un viatge, unes ulleres de sol, o una crema protectora solar, tot plegat basat en l'opinió d'altres persones usuàries.
L'estès ús de les xarxes socials també afecta al món laboral. Hi ha portals on es poden compartir experiències sobre feines comunes i que serveixen per millorar l'activitat empresarial. Aquestes xarxes de contactes professionals relacionen persones amb interessos comuns que estan disposades a fer el que calgui quan sigui necessari. Són comunitats virtuals que permeten compartir coneixements i conèixer persones rellevants. En ocasions, l'accés a aquestes xarxes és lliure i gratuït. N'hi ha prou a registrar-s'hi i començar a crear una xarxa d'amics i coneguts interrelacionats.
Pot ser Facebook, sí, però també Twitter, delicious… qualsevol eina 2.0 pot ser el punt de partida per posar en contacte gent amb interessos similars.
El Consorci de Promoció Comercial de Catalunya (COPCA), adscrit al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, és l’instrument del Govern de la Generalitat de Catalunya per promoure la internacionalització de l’empresa catalana i la seva adaptació a les noves pautes de l’economia mundial. El COPCA realitza regularment estudis comercials i de mercat per conèixer en quin punt es troba la internalització empresarial a Catalunya. A banda d'oferir diversos serveis d'estudis de mercat, posa a disposició dels emprenedors dues eines que, amb nivells d’aprofundiment diferents, aporten valor afegir a la gestió estratègica de les empreses: