Sou aquí: inici » Bloc IV: Cultura i urbanitat digital. Aspectes legals. » Drets i deures dels internautes
Davant del valor propi de la tècnica, avui encara més que ahir necessitem una reflexió contínua sobre els valors bàsics de la democràcia, per distingir entre els molts usos de la tecnologia democràticament admissibles i els que no ho són.
Stefano Rodotà
L'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació va generant un canvi econòmic, social, polític i cultural d'un abast tan gran com el que al segle XV va fer sorgir la invenció de la impremta. El dret occidental és, en bona mesura, hereu d'aquell canvi i del pensament democràtic que va alimentar. Un dret que s'ha anat desenvolupant al llarg de segles i que té com a punt àlgid, la proclamació i garantia dels drets humans com a valors suprems dels ordenaments jurídics.
Les constitucions europees i la mateixa Unió Europea a través de directives se singularitzen per l'especial protecció que atorguen a la intimitat, un dret fonamental que s'ha tornat més vulnerable enfront de l'escomesa de les xarxes de comunicacions, entre les quals Internet. Mireu-vos amb atenció el vídeo següent i entendreu per què, ara i aquí, parlem tant de protecció de dades personals.
La protecció jurídica de la intimitat té diferents vessants que es podrien encabir en una de molt important davant de la potencialitat que presenten les TIC per emmagatzemar, tractar i difondre informació relativa a les persones: l'autodeterminació informativa.
El dret a l'autodeterminació informativa significa que qualsevol persona
La Constitució espanyola (1978) va ser el segon estat europeu, després de Portugal, a reconèixer explícitament aquest dret amb rang de fonamental i, per tant, desenvolupat per una llei orgànica i emparat per les màximes garanties constitucionals.
A més, qualsevol ciutadà/àna pot presentar mitjançant simples formularis les queixes derivades d'actuacions que creguin que el vulneren davant de l'Agencia Española de Protección de Datos. Si es tracta de danys produït per l'Administració autonòmica catalana, es pot adreçar directament a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades.
El comerç electrònic està regulat per la mateixa normativa que el comerç tradicional.
Tanmateix i ateses les peculiars característiques dels serveis comercials basats en les tecnologies de la informació i la comunicació o d'aquestes mateixes tecnologies, la Unió Europea va emetre una Directiva (per tant, una norma d'obligada transposició als diferents ordenaments jurídics dels estats membres).
A l'Estat espanyol, aquesta transposició es va concretar amb la Llei 34/2002 de Serveis de la Societat de la Informació i del Comerç Electrònic (LSSI) que estableix el marc legal de relacions entre els proveïdors de serveis a Internet i les persones que els contracten. Des d'aquest espai del Ministerio de Industria, Energía i Turismo espanyol, podreu accedir a àmplia informació sobre aquesta llei i la seva aplicació.
Cal fer un esment especial a la contractació dels serveis vinculats a les TIC, com ara línies ADSL. Com a consumidors i consumidores hem de vetllar per exigir el compliment del nivell de serveis contractats. Un exemple? La velocitat de la connexió. La podeu comprovar ben fàcilment a través de diversos aplicatius web com aquest de l'espai de l'Asociación de Internautas:
Malgrat la percepció que molt sovint tenen les persones usuàries de les tecnologies de la informació i la comunicació, la facilitat que aquestes ofereixen per copiar, reproduir, distribuir i publicar no comporta que no calgui respectar la propietat intel·lectual.
Tanmateix, els mitjans coercitius tradicionals s'estan mostrant impotents a l'hora d'aturar les infraccions del dret de la propietat intel·lectual, un dret que, recordem-ho, no pot estar emparat per les mateixes garanties que un de fonamental ja no està reconegut com a tal ni a l'ordenament jurídic espanyol, no a l'europeu ni tampoc al dels EUA. És per aquesta raó que cal entendre com lògic que un vídeo publicat p.e. a You Tube sigui retirat immediatament si vulnera el dret a la intimitat i que, en canvi, sigui com a mínim discutible que ho hagi de fer, en casos de reclamació per vulneració de la propietat intel·lectual si no està abastament provat que se n'està fent ús il·legítim.
Sens dubte, si la impremta va fer néixer aquest dret, les TIC n'han canviat la configuració de dalt a baix i, de ben segur, que d'aquí un temps s'entendrà sota unes altres premisses.
Ara bé, sigui quin sigui el panorama que se'n derivi, cal afirmar uns quants principis:
Artículo 32. Cita e ilustración de la enseñanza.
1. Es lícita la inclusión en una obra propia de fragmentos de otras ajenas de naturaleza escrita, sonora o audiovisual, así como la de obras aisladas de carácter plástico o fotográfico figurativo, siempre que se trate de obras ya divulgadas y su inclusión se realice a título de cita o para su análisis, comentario o juicio crítico. Tal utilización sólo podrá realizarse con fines docentes o de investigación, en la medida justificada por el fin de esa incorporación e indicando la fuente y el nombre del autor de la obra utilizada.
Las recopilaciones periódicas efectuadas en forma de reseñas o revista de prensa tendrán la consideración de citas. No obstante, cuando se realicen recopilaciones de artículos periodísticos que consistan básicamente en su mera reproducción y dicha actividad se realice con fines comerciales, el autor que no se haya opuesto expresamente tendrá derecho a percibir una remuneración equitativa. En caso de oposición expresa del autor, dicha actividad no se entenderá amparada por este límite.
2. No necesitará autorización del autor el profesorado de la educación reglada para realizar actos de reproducción, distribución y comunicación pública de pequeños fragmentos de obras o de obras aisladas de carácter plástico o fotográfico figurativo, excluidos los libros de texto y los manuales universitarios, cuando tales actos se hagan únicamente para la ilustración de sus actividades educativas en las aulas, en la medida justificada por la finalidad no comercial perseguida, siempre que se trate de obras ya divulgadas y, salvo en los casos en que resulte imposible, se incluyan el nombre del autor y la fuente.
No se entenderán comprendidas en el párrafo anterior la reproducción, distribución y comunicación pública de compilaciones o agrupaciones de fragmentos de obras o de obras aisladas de carácter plástico o fotográfico figurativo.
Trobareu més informació sobre idees bàsiques de la propietat intel·lectual en aquesta pàgina web del Departament de Cultura i Mitjans d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
sobre la gestió de la propietat intel·lectual en las activitats de transferència de coneixements i Codi de bones pràctiques per a les universitats i altres organismes públics d'investigació
El Dret internacional, comunitari europeu i espanyol protegeix la propietat i també l’anomenada propietat intel·lectual. En aquest cas, els béns a protegir són immaterials. Quins? Les creacions originals.
Tipus:
A una casa, per protegir-la, hi pots posar una tanca.
Els objectes de valor els pots tancar en una caixa forta.
Els diners els pots dipositar en una llibreta d’estalvis a nom teu de manera que només tu en puguis disposar.
Però… com es protegeix la propietat intel·lectual?
Perills que assetgen la propietat intel·lectual:
Ara bé, és bo protegir a tota ultrança la propietat intel·lectual? O bé, ¿la paranoia de la protecció no ens deixa veure els avantatges del compartir?
Però, ¿com protegeixes una obra que has creat?
De fet, no cal que facis res d'especial: només cal que hi posis el teu nom i cognoms. Així de senzill! També pots escriure-hi davant el signe ©
Si tens molt clar l'esperit cooperatiu de la Xarxa, pots optar qualsevol llicència lliure (les més destacables són la Llicència Pública General i les http://cat.creativecommons.org/llicencia2/Creative Commons).
Si vols, a més a més, pots inscriure la teva obra en un registre oficial:
Als autors/es de les obres se’ls poden reconèixer drets morals o personals i/o drets patrimonials o econòmics.
Hi ha dos sistemes de protecció de la propietat intel·lectual. Ambdós sorgeixen de l'empremta tecnològica de la impremta i s'estructuren jurídicament a partir de la fi del segle XVIII:
DRET D’AUTOR | COPYRIGHT | |
---|---|---|
on? | Europa continental | EUA + Illes Britàniques |
centre | la persona creadora de l’obra | l’obra creada i el dret principal que s’hi pot tenir: fer-ne còpies |
Drets reconeguts | Reconeix drets morals | No reconeix drets morals |
Els programes d'ordinador, les fotografies (amb o sense qualificació d'art) i les bases de dades estan protegides per la Llei de la propietat intel·lectual.